Στο σταθμό
διοδίων της Λεπτοκαρυάς, η εταιρία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., διά
των προϊσταμένων και των υπαλλήλων της, παραβιάζει τις νομικές
διατάξεις, τις οποίες μάλιστα η ίδια έθεσε και υπέγραψε τον Ιούνιο του
2007 στο κείμενο της σύμβασης με την οποία της παραχωρήθηκε το τμήμα
του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός – Κλειδί.
Στις 6/4, ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος,
συντονιστής των Eπιτροπών Ακρίβεια-STOP Θεσσαλονίκης, μετά την άρνησή
του να πληρώσει το αντίτιμο των διοδίων στη Λεπτοκαρυά, κατακρατήθηκε
παράνομα για περίπου μία ώρα.

Οι
υπάλληλοι της εταιρίας άνοιξαν την μπάρα μόνο έπειτα από την παρέμβαση
της Τροχαίας, την οποία κάλεσε ο συγκεκριμένος πολίτης. Έπειτα από την
ταλαιπωρία, την οποία υπέστη, ο κ. Θεοδωρόπουλος κατέθεσε μήνυση κατά
Ακόμα, είχαν ακινητοποιημένο το αυτοκίνητο του στην ελεύθερη δίοδο
μεταξύ των θαλάμων, διακινδυνεύοντας την πρόκληση ατυχήματος με
ανυπολόγιστες συνέπειες και διαπράττοντας συγχρόνως και το αδίκημα της
παρακώλυσης συγκοινωνιών.

Έχουν
επίσης αναφερθεί περιπτώσεις, κατά τις οποίες οι υπάλληλοι, σε σταθμούς
διοδίων που εκμεταλλεύεται η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., απαιτούν
από τον πολίτη, που αρνείται να πληρώσει, να τους δώσει την αστυνομική
του ταυτότητα, για να πάρουν τα στοιχεία του, ή απαιτούν να τους
υπογράψει, σε δικό τους έντυπο, δήλωση ότι αποδέχεται την οφειλή του
και άλλα παρόμοια ευτράπελα. Η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ της εταιρίας
και του ελληνικού Δημοσίου προβλέπει ρητά, στο άρθρο 23, ότι οι
υπάλληλοι της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου αλλά και κάθε άλλης ιδιωτικής
εταιρίας, που εκμεταλλεύεται διόδια, επιτρέπεται να πραγματοποιούν μόνο
την καταγραφή των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος.

Η
υπογραφή υπεύθυνων δηλώσεων, πιστοποιητικών και οποιουδήποτε άλλου
εγγράφου από τον πολίτη πουθενά δεν αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης
και στο νόμο.

Κατά
συνέπεια, παρόμοιες ενέργειες των υπαλλήλων προς τους πολίτες, που
αρνούνται να πληρώσουν, είναι παράνομες, εφόσον μάλιστα συνοδεύονται με
άσκηση ψυχολογικής βίας, απειλής ή εξαπάτησής τους.

Επίσης,
η μόνιμη απειλή των υπαλλήλων του σταθμού διοδίων της Λεπτοκαρυάς, ότι
θα καλέσουν την αστυνομία, αποσκοπεί στον εκφοβισμό και στην πρόκληση
ταλαιπωρίας των πολιτών. Η αλήθεια είναι ότι κανένας μέχρι σήμερα δεν
έχει συλληφθεί, αρνούμενος να πληρώσει σε διόδια που εκμεταλλεύονται
ιδιωτικές εταιρίες (τα μόνα δημόσια διόδια είναι των Μαλγάρων).

Η
αστυνομία δεν έχει δικαίωμα να εξαναγκάσει τον πολίτη στην πληρωμή,
διότι η συγκεκριμένη διαφορά είναι ιδιωτική. Ο πολίτης δεν διαπράττει
ποινικό αδίκημα και, ως εκ τούτου, ούτε οι αστυνομικές ούτε οι
εισαγγελικές Αρχές αναμειγνύονται στη διαφορά.

Οι
αστυνομικοί υπάλληλοι, όταν καλούνται και εφόσον έχουν τη δυνατότητα,
μεταβαίνουν στον τόπο των διοδίων, στο πλαίσιο του καθήκοντος της
αστυνομίας για την επιβολή της τάξης και, προληπτικά, για την αποφυγή
επεισοδίων.

Στον
αντίποδα, από διατάξεις της σύμβασης παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με
το Νόμο 3605/2007, προβλέπεται, μεταξύ άλλων πολλών, η υποχρέωση της
εταιρίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου να μην παρακωλύει, με τη λειτουργία
των διοδίων, τη χρήση του αυτοκινητόδρομου από τους πολίτες και να μην
καθυστερεί τη διέλευσή τους, λαμβάνοντας, μάλιστα, κάθε αναγκαίο μέτρο
για το σκοπό αυτόν.

Παρά
ταύτα, στα διόδια της Λεπτοκαρυάς, με παράνομες συμπεριφορές,
ουσιαστικά κατακρατούν παράνομα στο χώρο του σταθμού διοδίων πολίτες
που αρνούνται να πληρώσουν, αν και γνωρίζουν ότι η πράξη τους αυτή
αποτελεί σοβαρό ποινικό αδίκημα και θα πρέπει να κινείται η διαδικασία
του αυτόφωρου αδικήματος σε βάρος των υπαλλήλων.

Η
παρεμπόδιση των πολιτών να πάνε στην εργασία ή στο σπίτι τους χωρίς
νόμιμο έρεισμα και η χρήση εναντίον τους απειλητικών μέσων σαφώς
αποτελεί βίαιη ενέργεια, για την οποία πρέπει να επιλαμβάνεται άμεσα ο
αρμόδιος εισαγγελέας και η υπόθεση να δικάζεται πάραυτα».

 

* Ο Δημήτρης Σιανίδης είναι δικηγόρος της Επιτροπής Αγώνα κατά των Διοδίων Αιγινίου.