apneagr: Σας παρακαλώ σταματήστε να προωθείτε αλυσιδωτά e-mails στους φίλους σας


OΌταν
στέλνετε FW e-mails βεβαιωθείτε ότι αφιερώσατε 4 δευτερόλεπτα για να
σβήσετε από το σώμα του μηνύματος όλες τις περιττές διευθύνσεις e-mail
που περιείχε από τον προηγούμενο αποστολέα.

ΜΑΘΕ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΡΘΡΟ:

Όταν στέλνετε FW e-mails βεβαιωθείτε ότι αφιερώσατε 4
δευτερόλεπτα για να σβήσετε από το σώμα του μηνύματος όλες τις περιττές
διευθύνσεις e-mail που περιείχε από τον προηγούμενο αποστολέα.

ΜΑΘΕ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΡΘΡΟ:

Σας παρακαλώ σταματήστε να προωθείτε αλυσιδωτά e-mails στους φίλους σας.
Απλώς σταματήστε, ακόμη κι αν δεν καταλαβαίνετε το γιατί.

Αν παρόλα αυτά, θέλετε να μάθετε περισσότερα για το θέμα, διαβάστε το παρακάτω
κείμενο.
Σας αφορά άμεσα.

Εντάξει, τώρα που… έχω την προσοχή σας, μπορώ να σας εξηγήσω περισσότερα.
Σίγουρα έχετε λάβει κατά το παρελθόν e-mails τα οποία περιείχαν κάποια από τις
παρακάτω φράσεις:

Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους και η
Microsoft θα το ανιχνεύσει και θα σου στείλει 1000 δολάρια στον λογαριασμό σου.

Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους για να
έχεις καλή τύχη. Ένας που δεν το έστειλε, πέθανε μετά από 7 ημέρες.

Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους γιατί
το παιδάκι μου πάσχει από καρκίνο. Η AOL για κάθε e-mail που στέλνεις εσύ και
οι φίλοι σου θα δίνει 5 cents για τη θεραπεία του παιδιού.

Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους για να
ενημερωθούν για τον νέο ιό που κατακλύζει το internet.

Στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους φίλους. Οι
πρώτοι 50 που θα το λάβουν, θα κερδίσουν ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια από την
ΝΙΚΕ.

…και διάφορα άλλα τέτοια. Παρατηρήστε ότι όλες οι
παραπάνω φράσεις (σε όποια γλώσσα κι αν είναι γραμμένες στο e-mail που θα
λάβετε) εμπεριέχουν την πρόταση «στείλε αυτό το e-mail σε όλους σου τους
φίλους» η οποία σχεδόν πάντα ακολουθείται από κάτι θετικό, είτε πρόκειται για
χρηματική απολαβή, είτε για δώρο, είτε απλά για καλή τύχη.
Όλοι οι χρήστες που λαμβάνουν τέτοια e-mails (αλυσιδωτά e-mails ή chain mails)
έχουν δύο επιλογές. Ή να τα αγνοήσουν ή να κάνουν αυτό που τους ζητάει το
μήνυμα. Και επειδή συνήθως αυτό που ζητάει το μήνυμα είναι κάτι τόσο απλό, όσο
το να πατήσουν 2 clicks, απλώς το κάνουν. Χωρίς να το σκεφτούν. Χωρίς να
σκεφτούν καν το κατά πόσο αυτό που αναφέρει το μήνυμα έχει έστω και την
παραμικρή δόση αληθείας. Απλώς το κάνουν. Αγνοώντας όμως όλες τις δυσάρεστες
συνέπειες που αυτό επιφέρει.
Πρόθεσή μου δεν είναι ούτε να σας αγχώσω, ούτε να δαιμονοποιήσω τις
καταστάσεις. Θα σας εξηγήσω όμως με απλά λόγια
α) γιατί συμβαίνει αυτό και
β) γιατί δεν πρέπει να το κάνετε.
Τόσο απλά.

Ας πούμε λοιπόν μερικές αλήθειες:

Δεν υπάρχει κανένα σύστημα εντοπισμού των e-mails
σήμερα παγκοσμίως. Όταν κάποιο e-mail ισχυρίζεται ότι η Χ εταιρία εντοπίζει τα
e-mails που στέλνονται ή προωθούνται στο internet με σκοπό να σας αποδώσει
χρήματα, δώρα ή να βοηθήσει για κάποιον κοινωφελή σκοπό, απλώς λέει ψέματα.
Μάλιστα λέει τόσο τραγικά ψέματα που, εμείς που ασχολούμαστε με την
πληροφορική, κρατάμε κάθε φορά τις κοιλιές μας από τα γέλια – όχι γι’ αυτούς
που τα γράφουν, αλλά γι’ αυτούς που τα πιστεύουν. Εσάς δηλαδή. Μάθετε λοιπόν
ότι είναι τεχνικώς αδύνατον (λόγω της φύσης του ίδιου του internet) να
εντοπιστεί ο αριθμός αυτών των μηνυμάτων που στέλνει ο ένας στον άλλο. Απλώς δε
γίνεται. Όχι από τις εταιρίες, ούτε καν από τις κυβερνήσεις, τον στρατό ή τους
εξωγήινους. Δεν γίνεται. Σας κοροϊδεύουν. Ακόμη κι αν ένα τέτοιο σύστημα
υπήρχε, ποιος αφελής πιστεύει ότι μια εταιρία θα το κοινοποιούσε τόσο απλά
δημοσίως, χωρίς να της επιτεθεί το σύμπαν για παραβίαση προσωπικών δεδομένων;

σκεφθείτε το λίγο…
Κανείς δε σκορπάει τα χρήματά του στο internet.

Αλήθεια, σας πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι θα
μπορούσατε να κερδίσετε έστω και 1 cent από τα μηνύματα που προωθείτε στους
φίλους σας; Ακόμη κι αν κάποια από αυτά περιέχουν αναφορές ότι ο Μήτσος κέρδισε
1000 ευρώ και η Κούλα που δεν το πίστευε στην αρχή, έλαβε μια επιταγή με 783
ευρώ, αποσκοπούν απλώς στο να γίνουν πιο δελεαστικά και να σας πείσουν να
πράξετε κι εσείς το ίδιο. Κανείς δεν έχει λάβει το παραμικρό ποτέ από αυτά τα
e-mails και ούτε πρόκειται, σας διαβεβαιώ γι’ αυτό.

Ε, τότε ποιος τα οργανώνει όλα αυτά; Πού αποσκοπούν;

Εδώ είναι και το ζουμί της υπόθεσης. Παρατηρήστε λίγο καλύτερα αυτά τα μηνύματα
που τυχόν έχουν ξεμείνει στο mailbox σας. Αν τα ανοίξετε, θα δείτε ότι
περιέχουν μέσα ένα σωρό διευθύνσεις e-mail. Αυτό συμβαίνει γιατί πολύ απλά όταν
προωθείτε ένα μήνυμα, τις περισσότερες φορές οι προηγούμενες διευθύνσεις e-mail
«ξεμένουν» είτε μέσα σ’ αυτό, είτε στο πεδίο «Προς» του μηνύματος. Σε ένα
τυχαίο αντίστοιχο μήνυμα που μου έστειλαν πριν από λίγο, υπάρχουν μέσα πάνω από
1000 πραγματικές διευθύνσεις e-mail ανυποψίαστων ανθρώπων στους οποίους κάποιος
«φίλος» έστειλε αυτό το μήνυμα. Αν ένας από αυτούς προωθήσει το μήνυμα, χωρίς
να καθαρίσει τις προηγούμενες διευθύνσεις, όλες αυτές (μαζί και η δική μου που
δεν έστειλα τίποτα σε κανέναν) θα φτάσουν σε κάποιον άλλον, ο οποίος με τη
σειρά του θα τις στείλει σε κάποιον άλλον και πάει λέγοντας. Για να το πούμε με
απλά μαθηματικά, αν κάποιος συντάξει ένα e-mail και το στείλει σε 100
ανθρώπους, ένας από τους 100 το στείλει σε άλλους 100 και ένας από αυτούς σε
άλλους 100, μέσα στο e-mail αυτό θα έχουν μαζευτεί πολύ εύκολα 300 διευθύνσεις
e-mail μόνο με 3 αποστολές. Γεωμετρικά, οι διευθύνσεις αυτές καταλήγουν να
είναι άπειρες…

Αυτό είναι και το μυστικό αυτών των μηνυμάτων. Συλλέγουν διευθύνσεις e-mail.
Και όχι απλές διευθύνσεις. Πραγματικές διευθύνσεις, πραγματικών ανθρώπων που
ανοίγουν το mailbox τους κάθε ημέρα. Αυτό, όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται,
έχει μεγάλη αξία για κάποιους στο internet και μεταφράζεται σε μετρητά. Μετρητά
που δεν φτάνουν ποτέ στην τσέπη σας όμως.

Αυτό που θα φτάσει σε εσάς με αυτή τη διαδικασία, θα είναι περισσότερα spam
e-mails. Διαφημιστικά μηνύματα πορνογραφικού περιεχομένου, αγοράς ναρκωτικών,
Viagra, μηνύματα που περιέχουν ιούς (που σκοπό έχουν συνήθως να συλλέξουν ΟΛΕΣ
τις διευθύνσεις e-mail από τα μηνύματά σας και να τις προωθήσουν πίσω στους
spammers) και ένα σωρό άλλα τα οποία θα απορείτε είτε από ποιόν τα λάβατε είτε
για το πού βρήκε τη διεύθυνσή σας και σας τα έστειλε. Πολύ απλά η e-mail
διεύθυνσή σας που συλλέχθηκε από ένα τέτοιο αλυσιδωτό e-mail στο παρελθόν,
πουλήθηκε μαζί με εκατοντάδες άλλες σε κάποια εταιρία που κάνει αυτή τη
δουλειά: στέλνει διαφημιστικά e-mails. Όσο ανόητο κι αν σας ακούγεται, όταν τα
διαφημιστικά e-mails σήμερα ξεπερνούν τα 83 δισεκατομμύρια ετησίως, ακόμη κι αν
ένα πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού εξαπατάται από αυτά, ο τζίρος είναι
σημαντικός. Για κάτι που δεν έχει κόστος (όπως τα e-mails) τα κέρδη είναι
πραγματικά τεράστια, δε νομίζετε;

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα προωθήσετε ένα παρόμοιο e-mail σκεφθείτε το καλά.

Και αν αποφασίσετε παρόλα αυτά να το κάνετε, για τους δικούς σας λόγους,
βεβαιωθείτε ότι αφιερώσατε 4 δευτερόλεπτα για να σβήσετε από το σώμα του
μηνύματος όλες τις περιττές διευθύνσεις e-mail που περιείχε από τον προηγούμενο
αποστολέα.
Τη διαφορά θα τη δείτε στο mailbox σας με τον καιρό.
Ελπίζω να μην σας κούρασα,

Κωνσταντίνος Τζανίδης
IT Manager

Υ.Γ. Παραβαίνοντας την προτροπή του e-mail μου, σας συστήνω να ενημερώσετε τους
φίλους σας σχετικά με αυτό προωθώντας το e-mail. Απλώς κάντε το σωστά, σύμφωνα
με τις συμβουλές της τελευταίας παραγράφου. Όσοι θέλετε να διαβάσετε
περισσότερα σχόλια πάνω σε πραγματικά παραδείγματα σχετικά με το θέμα,
επισκεφθείτε τις σελίδες
snopes και wikipedia

Εδώ θα ήθελα να προσθέσω το εξής: ακόμα και όταν προωθείτε ένα e-mail σε πολλά
άτομα εκτός του να διαγράψετε τα e-mails των προηγούμενων παραληπτών, καλό
είναι να μη γράφετε τις διευθύνσεις των φίλων σας στο πεδίο "To:
(Προς:)" αλλά στο "Bcc: ή Blind Carbon Copy: (Κρυφή
Κοινοποίηση:)", εφόσον βέβαια είναι διαθέσιμο, αφήνοντας το πεδίο
"To: (Προς:)" κενό. (Δυστυχώς η επιλογή αυτή απουσιάζει σε αρκετά
προγράμματα ή σελίδες e-mail).
Με τον τρόπο αυτό ο κάθε παραλήπτης δε θα μπορεί να δει τις διευθύνσεις των
υπολοίπων και το σημαντικότερο, δε θα τις προωθήσει άθελα του στον επόμενο μαζί
με το e-mail. Έτσι προστατεύετε και τους φίλους σας από όλους τους κινδύνους
του παραπάνω άρθρου.
wikipedia